Licensen har upphört?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Sven
2 stars
2 stars

Licensen har upphört?

Post by Sven » Mon 01 Jul 2013, 19:45

Hej!

Jag har återigen drabbats av konstiga fel. Jag lyckades lösa dem genom bl.a. ominstallering av servern.
Ominstallation av server har jag efter diverse problem gjort ett otal gånger utan problem.

Denna gång fick jag alla enheter (utom 5) inaktiverade. Licensen ska ju gälla så länge man använder sin gamla version av Switch King (om jag fattat det rätt). Jag har använt min gamla installationsfil. Ver 2.0.2 som fungerat flera år.

Åker bort i morgon bitti och skulle vilja ha fungerande lampstyrning när jag är borta.

//Sven

tomas
Administrator
Administrator

Re: Licensen har upphört?

Post by tomas » Mon 01 Jul 2013, 20:23

Hej Sven,

Det stämmer att licensen fortsätter att gälla i evighet för din gamla version av Switch King. Tänk på att både licensnamn och licensnyckel behöver anges korrekt när du matar in licensinformationen. Efter att du angivit licensen så får du ett meddelande om den skulle vara ogiltig av någon anledning.

Efter att du angivit korrekt licens så behöver du gå in på de enheter som blivit inaktiverade och aktivera dem igen. Detta gör du på fliken Avancerat under Enhetsinställningar för respektive enhet. (Detta förfarande har förbättrats i senare versioner av Switch King så att du får en fråga om du vill aktivera alla enheter efter att licensen matats in.)
Tomas | Switch King

Sven
2 stars
2 stars

Post by Sven » Mon 01 Jul 2013, 22:59

Tack, nu fungerar det. Jag har ominstallerat servern minst 30 ggr, men aldrig behövt lägga in licensen tidigare, så jag hade ingen tanke på att det var det som var felet.

Nu återstår bara att ta bort dubbletterna på samtliga enheter samt programmera in alla tider och skapa om alla scenarier (för 3:e gången i år). SUCK!!

//Sven

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 02 Jul 2013, 15:11

Vad är orsaken till ominstallationerna? Om du inte har behövt lägga in licensen tidigare så låter det som om du kunnat behålla din databas med enheter etc (eftersom den innehåller licensinformationen) och isf låter det som om det inte skulle behövas någon ominstallation, om det inte är andra saker på datorn som spökar.

Det finns en kopia på databasen i katalogen "Backup" under serverkatalogen. Kopian är från senaste installationstillfället och du bör kunna använda den om problemen uppstod efter själva installationen.

Om du upplever att du har behövt installera om pga tappad kontakt mellan Switch King och Telldus Center (ska dock inte kräva ominstallation av enbart den orsaken) så är det en bra idé att lägga in senaste drivrutinerna av Telldus Center som löser många problem med dålig anslutning.
Martin | Switch King

Sven
2 stars
2 stars

Post by Sven » Wed 23 Oct 2013, 18:11

Hej!

På grund av sjukdom och ljusa sommarkvällar har jag inte jobbat med min installation. Därav den långa tiden innan svar.

Att jag ominstallerade servern en massa gånger var, som Du misstänkte, onödigt. Det var ett sätt som fungerade för att få igång systemet som jag i brist på andra idéer använde. Jag kom senare på att felet var att SK:s tjänster var stoppade av någon anledning. Det räckte alltså att starta tjänsterna igen. Mycket lättare och snabbare än att ominstallera. Frågan som kvarstår är alltså varför tjänsterna hade stoppat. Ibland flera gånger i veckan.
Förhoppningsvis behöver jag inte bekymra mig, då jag köpt en ny PC som inte ska strula som den gamla. Jag håller tummarna!
Men nu vet jag detta med tjänster och backup på databasen.

//Sven

Post Reply